Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/10755
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHusna Fauzi, Ph.Den_US
dc.contributor.advisorFarid Sufian Shuaib, Ph.Den_US
dc.contributor.advisorNajibah Mohd. Zin, Ph.Den_US
dc.contributor.authorHassan, Kamrulen_US
dc.date.accessioned2021-12-30T02:46:31Z-
dc.date.available2021-12-30T02:46:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/10755-
dc.description.abstractInterfaith marriage is socially, religiously and legally contested and one of the most complicated issues in Bangladesh. This study focuses on the Special Marriage Act, 1872 and its practice in the current legal setting of Bangladesh. It examines the existing law on the current interfaith marriage practices and legal issues emanating from the existing law in Bangladesh. This study adopted a qualitative method which is a combination of the doctrinal and non-doctrinal research. For the doctrinal research method, it drew data from various legal writings, national laws, international laws, case law, etc. For the non-doctrinal research method, the study conducted in-depth semi-structured interviews to obtain data from various respondents in Bangladesh, namely, interfaith couples, social activists, religious experts, local police officers, special marriage registrars, judges, lawyers and academics. This study examined the benchmark with the Indian, Malaysian and Indonesian interfaith marriage laws and practices. The findings of this study demonstrate that the number of interfaith marriage-related problems is increasing in the current socio-religious and legal landscape. Similarly, it discovered that the existing provisions of the Special Marriage Act, 1872 are extremely inadequate to handle existing interfaith marriage disputes. It also shows that the court faces various difficulties in determining the disputants’ rights and obligations. Lastly, it reveals that legal and judicial conflicts are created by the inadequacy of the existing law. The study, therefore, recommends by suggesting that there is a need to amend the Special Marriage Act, 1872 which is inadequate in the current legal setting. However, for a long term solution, the existing law needs to be abolished and replaced by the law governing Muslim and non-Muslims as regards the possibility of resolving conflicts between laws.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKuala Lumpur : Ahmad Ibrahim Kulliyyah of Law, International Islamic University Malaysia, 2021en_US
dc.subject.lcshInterfaith marriage (Islamic law) -- Bangladeshen_US
dc.subject.lcshInterfaith marriage (Islamic law) -- Indiaen_US
dc.subject.lcshInterfaith marriage (Islamic law) -- Malaysiaen_US
dc.subject.lcshInterfaith marriage (Islamic law) -- Indonesiaen_US
dc.titleThe legal study on interfaith marriage in Bangladesh : issues and prospects for reformen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.description.identityt11100393288KamrulHassanen_US
dc.description.identifierThesis : The legal study on interfaith marriage in Bangladesh : issues and prospects for reform /by Kamrul Hassanen_US
dc.description.kulliyahAhmad Ibrahim Kulliyyah of Lawsen_US
dc.description.programmeDoctor of Philosophy in Lawen_US
dc.description.abstractarabicالزواج بين معتنقي الأديان المختلفة من أكثر القضايا تعقيدًا في بنغلاديش اجتماعيًا ودينيًا وقانونيًا. تركز هذه الدراسة على قانون الزواج الخاص لعام 1872 وممارسته في الإطار القانوني الحالي لبنجلاديش. وتفحص هذه الدراسة على القانون الحالي بشأن ممارسات بين معتنقي الأديان المختلفة الحالية والقضايا القانونية المنبثقة عن القانون الحالي في بنغلاديش. واعتمدت هذه الدراسة على المنهج النوعي وهو مزيج من البحث الفقهي وغير الفقهي. بالنسبة لطريقة البحث الفقهي، فإنه يستمد البيانات من مختلف الكتابات القانونية، والقوانين الوطنية، والقوانين الدولية، والسوابق القضائية، إلخ. بالنسبة لطريقة البحث غير الفقهي، فهذه الدراسة تستخدم المقابلات والاستبانات المنظمة والمتعمقة بشكل أساسي للحصول على البيانات من مختلف المجيبين في بنغلاديش، أي الأزواج بين معتنقي الأديان والناشطين الاجتماعيين والخبراء الدينيين وضباط الشرطة المحلية ومسجلي الزواج الخاصين والقضاة والمحامين والأكاديميين. تدرس هذه الدراسة المعيار المرجعي مع قوانين وممارسات الزواج بين الأديان الهندية والماليزية والإندونيسية. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها: أن عدد المشاكل المتعلقة بالزواج بين معتنقي الأديان المختلفة آخذ في الازدياد في المشهد الاجتماعي والديني والقانوني الحالي. وبالمثل، تكتشف أن الأحكام القائمة في قانون الزواج الخاص لعام 1872 غير كافية إلى حد كبير لمعالجة المنازعات القائمة بين الأديان. كما يبين أن المحكمة تواجه صعوبات مختلفة في تحديد حقوق المتنازعين والتزاماتهم. وأخيرا، يكشف القانون أن المنازعات القانونية والقضائية تنشأ عن عدم كفاية القانون القائم. ولذلك توصي الدراسة باقتراحها أن هناك حاجة إلى تعديل قانون الزواج الخاص لعام 1872، وهو قانون غير كاف في الإطار القانوني الحالي. ومع ذلك، من أجل حل طويل الأجل، يجب إلغاء القانون القائم واستبداله بقانون يحكم المسلمين وغير المسلمين، وذلك في إطار معالجة إمكانية حل التنازع بين القوانين.en_US
dc.description.callnumbert BPK 529.6 H37 2021en_US
dc.description.notesThesis (Ph.D)--International Islamic University Malaysia, 2021.en_US
dc.description.physicaldescriptionxix, 315 leaves : illustrations ; 30cm.en_US
dc.subject.icsiHarmonisation of Shari'ah and lawen_US
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:AIKOL Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t11100393288KamrulHassan_24.pdf24 pages file347.79 kBAdobe PDFView/Open
t11100393288KamrulHassan_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file1.95 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.