Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/9941
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorيحي، الشيخ الحسين محمدen_US
dc.contributor.authorYahya, al-Shaykh al-Husayn Muhamaden_US
dc.date.accessioned2020-11-12T07:25:26Z-
dc.date.available2020-11-12T07:25:26Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/9941-
dc.description.abstractThe research discusses the rulings of relief work from the Islamic fiqh perspective, considering that relief work is a service to save the life of a human being from being perished. It also highlights the commandment of the Shari‘ah on the performance of the duty and as such allots specific fiqh rules within specific scenarios. There is a need to consider relief work as a recommendatory or obligatory service under the Shari‘ah. The researcher begins with the importance of humanity as a creation honoured in Islam and the cause for the creation. After a thorough research of the religious nusus (texts), the researcher concludes that relief work is an obligation and as such the Muslim jurists do not differ on this view. The analysed texts conform exactly to the higher purpose of the Shari‘ah (maqasid) that positions the preservation of life at the second tier after that of the preservation of the Din (religion). The life that is preserved is not restricted to that of a Muslim but to all as long as the person embraces peace and does not commit any form of transgression on nature. The research also sheds light on some of the instruments through which relief work can be executed e.g. Zakat fund; channeling fund into relief work is actually placing it where it is rightfully due. In addition, the relief service through organ transplantation is compulsory only if that transplantation is permissible. Finally, the research looks at relief work as among the prioritized issues of fiqh, hence being regarded as an obligation that does not have a specific duration at which it is to be done. Therefore, relief work should be given primacy over other philanthropic services as they are likely to have a wider time frame for their performance.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherKuala Lumpur : Kulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences, International Islamic University Malaysia, 2012en_US
dc.subject.lcshIslam -- Charitiesen_US
dc.subject.lcshSocial service -- Religious aspects -- Islamen_US
dc.subject.lcshEndowments -- Religious aspects -- Islamen_US
dc.titleأحكام العمل الإغاثي بين الإلزام والتطوعen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.description.identityt00011266679CheikhElhouceineMohamedYahyaen_US
dc.description.identifierThesis : Ahkam al-'amal al-ighathi bayna al-ilzam wa-al-tatawwu' /by Cheikh Elhouceine Mohamed Yahyaen_US
dc.title.titletransliteratedAhkam al-'amal al-ighathi bayna al-ilzam wa-al-tatawwu'en_US
dc.description.kulliyahKulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciencesen_US
dc.description.programmeMaster of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences (Fiqh and Usul al-Fiqh)en_US
dc.description.abstractarabicيثير هذا البحث موضوع أحكام العمل الإغاثي في الفقه الإسلامي، باعتبار الإغاثة سعياً لإنقاذ إنسان من هلاك شبه محقق، محاولاً تبين حقيقة التكليف بذلك العمل من أجل إعطائه أحكاماً فقهية معينة في حالات محددة؛ وهو ما يعني وضعه إما في خانة الأعمال التطوعية التي ندب الشارع إلى القيام بها أو إدراجه في خانة الأعمال الواجبة التي يعتبر التقصير في تحصيلها إخلال بواجب ديني. وقد تناول الباحث الموضوع أولاً من مدخل النظرة التي أرساها الإسلام للإنسان حيث أضفى عليه حلة التكريم وجعل العالم موجوداً من أجله. وهو ما يجعل للإنسان في ذاته، بمجرد إنسانيته، قيمة أقرها الإسلام. وعند استقراء نصوص الشارع وجد الباحث أنها تسير في اتجاه يجعل من الإغاثة عملاً واجباً، وإن بشكل كفائي في الغالب، وهو ما لم يكن لفقهاء المذاهب بد من التسليم به. وقد جاءت تلك النصوص متناسقة تماما مع النظرة الشاملة لمقاصد الشريعة التي تجعل حفظ النفس في المنزلة الثانية في سلم أولويات الشارع بعد حفظ الدين. على أن تلك النفس غير مقيدة بكونها مسلمة حتى يكون حفظها مقصدا شرعيا، بل يبقى لها ذلك القصد ما دامت مسالمة لا تسعى في فساد الأرض، بغض النظر عن معتقداتها. وقد تناول البحث بعض وسائل الإغاثة كأموال الزكاة حيث خلص إلى أن استخدامها في الإغاثة صرف لها في صميم ما شرعت له، وكالإغاثة بنقل الأعضاء حيث ظهر أن وجوبها تابع للقول بمشروعية ذلك النقل. وفي الأخير تناول البحث منزلة العمل الإغاثي في فقه الأوليات، حيث الإغاثة، باعتبارها واجباً غير متدارك إن لم يبادر ضاع المقصود منه، ينبغي تقديمها على كثير من أعمال البر الأخرى واجباتها ومندوباتها الغالب فيها أن تكون متداركة موسعاً فيها.en_US
dc.description.notesThesis (MAIRKFQ)--International Islamic University Malaysia, 2012.en_US
dc.description.physicaldescription[xi], 132 leaves : illustrations ; 30cm.en_US
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1ar-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:KIRKHS Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t00011266679CheikhElhouceineMohamedYahya_24.pdf24 pages file3.52 MBAdobe PDFView/Open
t00011266679CheikhElhouceineMohamedYahya_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file27.68 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

16
checked on May 18, 2021

Download(s)

10
checked on May 18, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.