Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/11637
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNik Ahmad Hisham Ismail, Ph.Den_US
dc.contributor.advisorIsmail Sheikh Ahmad, Ph.Den_US
dc.contributor.authorShazmin Rafeeqen_US
dc.date.accessioned2023-08-16T06:24:03Z-
dc.date.available2023-08-16T06:24:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/11637-
dc.description.abstractSin may seem like a stifling religious relic that has no place in contemporary psychology. However, viewing sin from within the Muslim faith and in tandem with the doctrine of its educational process of sinning can help us understand why sin is such an important concept. This qualitative study explores the educational process of the so-called ‘sinner’. To give direction to the study, a conceptual framework was developed. By using a purposive sampling technique, a total of six informants were selected to participate in the study. A total of 41 semi-structured interview questions reflecting the four research questions were formulated as a guide for the face-to-face in-depth interviews to be conducted with the six informants. The interviews were conducted after acquiring informed consent from the interviewees. Two inter-raters were sought to identify the inter-rater reliability of the generated themes and subthemes at a 90.3% level of agreement. This was done in conjunction with member-checks by experts, as well as a pilot study, to ensure the credibility of the data. A thematic analysis was used as an analytic technique to process the data, and interpret the data obtained from all informants. The findings in this study suggest that the motivator for sinful behaviour is due to a lack of knowledge on the nature of sin. The informants conceptualise the nature of sin by its psychological effects, social distress, peer pressure, spiritual distress, guilt, dysfunctional relationships, and addiction. This allows the research to emphasise the importance of understanding the psychology of sin and to postulate a coping method for sinful behaviour. The findings further require the provision of a typology to understand what makes an action sinful, as well as its consequences, using a tool based on the framework of maqasid al-shariah.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKuala Lumpur : Kulliyyah of Education, International Islamic University Malaysia, 2021en_US
dc.subject.lcshLearning, Psychology ofen_US
dc.subject.lcshSins -- Social aspectsen_US
dc.subject.lcshSins -- Islamen_US
dc.titleAn exploratory study on the educational process of individuals who committed sinen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.description.identityt11100484232ShazminRafeeqen_US
dc.description.identifierThesis : An exploratory study on the educational process of individuals who committed sin / by Shazmin Rafeeqen_US
dc.description.kulliyahKulliyyah of Educationen_US
dc.description.programmeDoctor of Philosophy in Educationen_US
dc.description.abstractarabicقد تبدو الخطيئة كأثر ديني خانق لا مكان له في علم النفس المعاصر. ومع ذلك ، فإن النظر إلى الخطيئة من داخل العقيدة الإسلامية جنبًا إلى جنب مع عقيدة العملية التعليمية للخطيئة يمكن أن يساعدنا في فهم سبب أهمية الخطيئة. وتستكشف هذه الدراسة النوعية العملية التعليمية لما يسمى بـ "الخاطئ". لإعطاء التوجيه للدراسة ، وقد تم تطوير الإطار المفاهيمي للدراسة. باستخدام تقنية أخذ العينات هادفة ، وتم اختيار مجموعه ستة مخبرين للمشاركة في الدراسة. تمت صياغة مجموعة 41 سؤالاً شبه منظم للمقابلة تعكس الأسئلة البحثية الأربعة كدليل في المقابلة المتعمقة وجهاً لوجه بين المخبرين الستة. وقد أجريت المقابلات بعد الموافقة المستنيرة من المخبرين. وتم البحث عن مقيمين اثنين لتحديد الموثوقية بين المقيمين للموضوعات التي تم إنشاؤها والمواضيع الفرعية عند مستوى 90.3 ٪ من الاتفاق. أيضًا ، تم التحقق من الأعضاء من قبل الخبراء وتم إجراء دراسة تجريبية لضمان مصداقية البيانات. وتم استخدام تحليل المحتوى كأسلوب تحليلي لمعالجة البيانات وتفسير البيانات التي تم الحصول عليها من جميع المخبرين. وتشير نتائج الدراسة إلى أن الدافع وراء السلوك الخاطئ يرجع إلى نقص المعرفة بطبيعة الخطيئة. ويتصور المخبرون طبيعة الخطيئة من خلال آثارها النفسية ، والضيق الاجتماعي ، وضغط الأقران ، والضيق الروحي ، والشعور بالذنب ، والعلاقة المختلة ، والإدمان. ويؤكد هذا البحث على أهمية فهم سيكولوجية الخطيئة وافتراض طريقة للتعامل مع السلوك الخاطئ. وتتطلب النتائج كذلك توفير تصنيف لفهم ما الذي يجعل الفعل خاطئًا وعواقبه باستخدام أداة تستند إلى إطار مقاصد الشريعة.en_US
dc.description.nationalityMalaysianen_US
dc.description.callnumbert LB 1060 S538E 2022en_US
dc.description.notesThesis (Ph.D)--International Islamic University Malaysia, 2021.en_US
dc.description.physicaldescriptionxv, 283 leaves : illustrations ; 30cm.en_US
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:KOED Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t11100484232ShazminRafeeq_24.pdf24 pages file980.03 kBAdobe PDFView/Open
t11100484232ShazminRafeeq_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file2.88 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.