Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/11605
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMd. Moniruzzaman, Ph.Den_US
dc.contributor.advisorLau Zhe Wei, Ph.Den_US
dc.contributor.authorZacky, Mohamed Fouz Mohameden_US
dc.date.accessioned2023-08-09T23:57:25Z-
dc.date.available2023-08-09T23:57:25Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/11605-
dc.description.abstractThis research examines how the mainstream Sri Lankan Muslim civil society organizations have responded to the Sinhala Buddhist ideological paradigm in post-war Sri Lanka. The ideology perceives that the Sinhala Buddhists are actual citizens of Sri Lanka, and the minorities are ‘others’ or ‘guests.’ Hence, the ideology plays a structural role in generating anti-Muslim sentiments in post-war Sri Lanka. Based on the primary and secondary data and the thematic qualitative analysis, this research builds an argument, through analysing discourses and activities of the selected mainstream Muslim organizations, that minorities pick strategies for their struggle against majoritarian state and ideology, taking their political and other demographical realities into account. So, contrary to prevailing wisdom that argues that minorities attempt to deconstruct the majoritarian ideological foundation in their struggle for equality, dominant and mainstream Muslim civil society organizations in Sri Lanka have chosen to reconcile with it while resisting only its practical implications upon the community. Even though this strategy brings self-contradictory elements into play on theoretical grounds, the Muslim civil society organizations think that it is a practically reasonable strategy given the developing socio-political context of the state. Hence, their choices are not static but rather dynamic.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKuala Lumpur : Kulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences, International Islamic University Malaysia, 2022en_US
dc.subject.lcshMuslims -- Sri Lankaen_US
dc.subject.lcshMuslims -- Non-Islamic countries -- Social conditions -- 20th centuryen_US
dc.subject.lcshEthnic conflict -- Political aspects -- Sri Lankaen_US
dc.subject.lcshSri Lanka -- Politics and government -- 20th centuryen_US
dc.titlePolitical survival through strategic reconciliation : the case of Muslim minority in Sri Lankaen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.description.identityt11100484251MohamedFouzMohamedZackyen_US
dc.description.identifierThesis : Political survival through strategic reconciliation : the case of Muslim minority in Sri Lanka / by Mohamed Fouz Mohamed Zackyen_US
dc.description.kulliyahKulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciencesen_US
dc.description.programmeDoctor of Philosophy (Political Science)en_US
dc.description.abstractarabicيبحث هذا البحث في كيفية استجابة منظمات المجتمع المدني الإسلامية السريلانكية السائدة للنموذج الأيديولوجي البوذي السنهالي في سريلانكا بعد الحرب. ترى الأيديولوجية أن البوذيين السنهاليين هم مواطنون حقيقيون لسريلانكا والأقليات هم "آخرون" أو "ضيوف"، وبالتالي، تلعب الأيديولوجية دورًا هيكليًا في توليد مشاعر معادية للمسلمين في سريلانكا ما بعد الحرب. استنادًا إلى البيانات الأولية والثانوية والتحليل النوعي الموضوعي، يبني هذا البحث حجة، من خلال تحليل خطابات وأنشطة المنظمات الإسلامية الرئيسية المختارة، بأن الأقليات تختار استراتيجيات لنضالها ضد الدولة والأيديولوجية ذات الأغلبية التي تأخذ حقائقها السياسية والديموغرافية الأخرى في الحساب. لذلك، على عكس الحكمة السائدة التي تجادل بأن الأقليات تحاول تفكيك الأساس الأيديولوجي للأغلبية في نضالهم من أجل المساواة، اختارت منظمات المجتمع المدني الإسلامية المهيمنة والسائدة في سريلانكا التصالح معها بينما تقاوم آثارها العملية فقط على المجتمع. على الرغم من أن هذه الاستراتيجية تجلب عناصر متناقضة مع الذات إلى اللعب على أسس نظرية، تعتقد منظمات المجتمع المدني الإسلامية أنها استراتيجية معقولة عمليًا نظرًا للسياق الاجتماعي والسياسي المتطور للدولة. ومن ثم، فإن خياراتهم ليست ثابتة بل ديناميكية.en_US
dc.description.callnumbert BPD 627 S72 Z33P 2022en_US
dc.description.notesThesis (Ph.D)--International Islamic University Malaysia, 2022.en_US
dc.description.physicaldescriptionxvi, 263 leaves ; 30cm.en_US
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:KIRKHS Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t11100484251MohamedFouzMohamedZacky_24.pdf24 pages file412.74 kBAdobe PDFView/Open
t11100484251MohamedFouzMohamedZacky_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file1.66 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.