Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/11119
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAdli Yaacob, Ph.Den_US
dc.contributor.authorحافظ فضلي أحمدen_US
dc.contributor.authorWahyuni Hafidz Fadli Achmaden_US
dc.date.accessioned2022-09-02T08:39:25Z-
dc.date.available2022-09-02T08:39:25Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/11119-
dc.description.abstractThis study discusses the comparison between two poets: Ibn ‘Arabi (D. 1240 A.D.), who represents Arabic literature, and Abdul Hadi WM., who is well-known as a Sufi poet in Indonesia, through their huge works “the Tarjuman al Ashwaq” by Ibn ‘Arabi and “Tuhan, Kita Begitu Dekat” by Abdul Hadi WM. Furthermore, their works are categorised as mystical poetries considering Ibn ‘Arabi as the great Sufi in our history of classical Arabs whereas Abdul Hadi WM. shows his spiritual journeys in his poems. This research used qualitative method through comparative study on the aspects of the differences, resemblances, and influences. In addition, the writer referred to several works related to the topic. This study aims to find the concept of divine love from the view of the mystical dimension in Islam. Ibn Arabi, moreover, expressed that the divine love is on the high station (known as maqam among Sufis), that is hard to reach, which sometimes causes hardship and misery. The divine love, according to Ibn ‘Arabi, comes from God’s beauty. Meanwhile, Abdul Hadi WM says that divine love is a dependent relationship, which is difficult to get as well, yet it always brings the convenience to the soul of gnostic. this study highlights several symbols used by the two poets: women’s names, universe and natural phenomenons, and city’s names. For instance, Abdul Hadi WM. used a word “laut” which literally means sea in English. The word “laut” describes his idea about the beloved God Himself and he clearly stated in his writing that he was inspired by Ibn ‘Arabi for this symbol. Thus, Abdul Hadi WM. is highly influenced by Ibn ‘Arabi’s thoughts on Wahdatul Wujud, which is shown in his works including the symbols he mostly used in it.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherKuala Lumpur : Kulliyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences, International Islamic University Malaysia, 2021en_US
dc.subject.lcshIbn al-ʻArabi 1165-1240en_US
dc.subject.lcshAbdul Hadi W. M. (Abdul Hadi Wiji Muthari) 1946en_US
dc.subject.lcshSufi poetry -- History and criticismen_US
dc.subject.lcshLove -- Poetry -- History and criticismen_US
dc.titleمفهوم المحبة في أشعار الصوفية بين ابن عربي وعبد الهادي الأندونيسي : دراسة تحليلية ومقارنةen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.description.identityt11100436790HafidzFadliAhmaden_US
dc.description.identifierThesis : Mafhum al-mahabbah fi ash'ar al-sufiyah bayna ibn 'Arabi wa-'Abd al-hadi al-Andunisi : dirasah tahliliyah wa-muqaranah /by Wahyuni Hafidz Fadli Achmaden_US
dc.title.titletransliteratedMafhum al-mahabbah fi ash'ar al-sufiyah bayna ibn 'Arabi wa-'Abd al-hadi al-Andunisi : dirasah tahliliyah wa-muqaranahen_US
dc.description.kulliyahKulliyyah of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciencesen_US
dc.description.programmeMaster of Arts on Arabic (Arabic Literary Studies)en_US
dc.description.abstractarabicتبحث الدراسة المقارنة بين ابن عربي )ت. 1240 م( الذي يمثل الأدب العربي وعبد الهادي الذي يمثل الأدب الإندونيسي من خلال أشعارهما المجموعة في ترجمان الأشواق لابن عربي وربي نحن قريب جداً لعبد الهادي، وهما من دواوين الشعر الصوفي، فابن عربي الذي يُعد أحد المتصوفة الكبار من جهة تاريخنا الكلاسيكي. استخدمت هذه الدراسة الأسلوب النوعي المتمثل في تحليل المقارنة في جوانب الاختلاف والاتفاق والتأثير والتأثر لنصوصهما الواردة في كتابيهما المذكورين، وفي تحليل النصوص، ويهدف البحث كشف فهم المحبة الإلهية في تصور علم المتصوفة عندهما من خلال أشعارهما المجموعة في هذين الكتابين، وتشير نتائج هذه الدراسة إلى أن ابن عربي قد وضع المحبة الإلهية في المقام الأعلى، ومن الصعب نيلها، وسار كل سالك في رحلته الطويلة حتى الفناء، وجاء هواه بسبب المحبوب وجماله، أما عبد الهادي فقد عبر عن المحبة الإلهية التي هي تُعدّ الرتبة التبعية، وكذلك من الصعب الحصول عليها، والهوى دائماً يفرض نفسه حقيقياً، ومن ناحية الرموز؛ فقد ظهرت في كتابيهما، منها الرموز المتعلقة بأسماء النساء، وأسماء العالم: الشمس والقمر والبرق والنور مثلاً، وأسماء البلاد، فكلها واضحة في الكثير من أعمالهما. والجدير بالذكر أن الباحث لاحظ أن عبد الهادي قد تأثّر كثيراً بفكر ابن عربي خاصة في مفهومه عن وحدة الوجود، وهذا ظاهر في بعض أشعاره الرائعة، وكذلك في إبراز الرموز مثل البحر والشمس والبدر والسكر والطفيل على سبيل المثال.en_US
dc.description.callnumbert BPD 256.3 W34 2021en_US
dc.description.notesThesis (MAALT)--International Islamic University Malaysia, 2021.en_US
dc.description.physicaldescription[x], 185 leaves : illustrations ; 30cm.en_US
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1ar-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:KIRKHS Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t11100436790HafidzFadliAhmad_24.pdf24 pages file537.65 kBAdobe PDFView/Open
t11100436790HafidzFadliAhmad_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file1.48 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.