Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/10562
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLo, Mor Tallaen_US
dc.date.accessioned2021-05-11T00:38:43Z-
dc.date.available2021-05-11T00:38:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/10562-
dc.description.abstractWaqf has been in practice in Senegal since the 11th century and played an important role in society by providing social services to the Muslims society. Given such importance, the government went further to enact a law which was deemed amicable for the practice of Waqf. However, with the passing of time the practice of Waqf gradually declined and it became apparent that several factors had undermined the full potential of Waqf in the socio-economic development of Senegal. Fortunately, this has caught the attention of scholars who have been motivated to identify the causes of such decline the practice of waqf and to seek ways of reviving Waqf in Senegal. These efforts however have been more theoretical than pragmatic in nature. A pertinent aspect that has been considered is the Waqf Act and the management issues which most of these scholars considered as an impediment to the development of Waqf in the country. There was also the issue of lack of qualification and knowledge among most people in Senegal about Waqf. Despite this, no detailed study has been conducted to investigate thus issues, thus the novelty of this current study is to examine the Waqf governance framework in Senegal. This study adopts the qualitative method using semi-structured interviews with six academicians and experts in Islamic finance. The interviewees were from two major cities in Senegal, namely Dakar and Louga. The findings show that the law of Waqf in Senegal is new and the high authority of Waqf has considered several methods to implement the new regulatory framework and create al Awqaf in accordance with this law. This research has also found that there are two main types of Waqf as far as the management is concerned: privately managed waqf and publicly managed Awqaf, i.e. by the Higher Authority of Waqf (HAW). The new law has to be implemented first before addressing the management issue. Moreover, based on the interviewees' views, transparency, accountability and reporting can not be measured since the Waqf legislation in the country is still to be fully implemented. However, the High Authority of Waqf has launched several initiatives in order to oversee the transparency, accountability and their reporting of Awqaf in Senegal.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKuala Lumpur : International Institute for Halal Research and Training, International Islamic University Malaysia, 2019en_US
dc.titleThe waqf governance framework in Senegalen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.description.identityt11100426841MorTallaLoen_US
dc.description.identifierThe waqf governance framework in Senegal /by Mor Talla Loen_US
dc.description.kulliyahIIUM Institute of Islamic Banking and Financeen_US
dc.description.programmeMaster of Science (Islamic Banking and Finance)en_US
dc.description.abstractarabicعُرِف الوقف في السنغال مُنذُ القرن الحادي عشر، ولعب دورًا مهمًا في مساعدة المجتمع، وذلك من خلال توفير الخدمات الاجتماعية للمجتمع المسلم. نظرًا لهذه الأهمية، ذهبت الحكومة إلى سنّ قانون يُعْتَبَرُ مناسبا لممارسة الوقف وضابطا له . ومع مرور الوقت، تراجعت ممارسة الوقف تدريجياً وأصبح من الواضح أنّ هناك عدة عوامل قوّضت الإمكانات الكاملة للأوقاف في التنمية الاجتماعية والاقتصادية للسنغال. لحسن الحظ، لفت هذا انتباه العلماء الذين لديهم حافز قويّ لتحديد أسباب هذا التراجع في ممارسة الوقف والبحث عن سبل إحياء دور الوقف في السنغال. لكن هذه الجهود كانت نظرية أكثر منها واقعية. حقيقة، إنّ أحد الجوانب ذات الصلة التي نُوقشت باستفاضة هو قانون الوقف وقضايا الإدارة التي اعتبرها معظم هؤلاء العلماء عائقًا أمام تطوير الوقف في البلاد. كان هناك أيضًا مشكلة نقص المؤهلات والمعرفة لدى معظم الناس في السنغال حول الوقف. على الرغم من ذلك، لم يتم إجراء دراسة مفصلة للتحقيق في القضايا العالقة. وعليه، فإن غاية هذه الدراسة الحالية هي دراسة إطار إدارة الوقف في السنغال. اعتمدتْ هذه الدراسة الطريقة النوعية باستخدام مقابلات شبه منظمة مع ستة أكاديميين وخبراء في التمويل الإسلامي. كان الأشخاص الذين تمت مقابلتهم من مدينتين رئيسيتين في السنغال، وهما داكار ولوغا. أظهرت النتائج أنّ قانون الوقف في السنغال جديد وأن السلطة العليا للأوقاف قد نظرت في عدة طرق لتنفيذ الإطار التنظيمي الجديد وإنشاء الأوقاف وفقًا لهذا القانون. كما وجد هذا البحث أيضًا أنّ هناك نوعين رئيسيين من الأوقاف فيما يتعلق بالإدارة: الوقف المدار من قبل القطاع الخاص والأوقاف المدارة عن طريق مؤسسات عامة، أي من قبل الهيئة العليا للأوقاف (HAW) . ويرى الباحث أنه يجب تنفيذ القانون الجديد أولاً قبل معالجة مشكلة الإدارة. علاوة على ذلك، بناءً على آراء من أجريت معهم المقابلات، لا يمكن قياس الشفافية والمساءلة والإبلاغ؛ لأن تشريع الوقف في البلاد لم يتم تنفيذه كاملا بعد . فضلا عن ذلك، أطلقت الهيئة العليا للأوقاف عدة مبادرات من أجل الإشراف على الشفافية والمساءلة والإبلاغ عن الأوقاف في السنغال.en_US
dc.description.nationalitySenegalen_US
dc.description.notesThesis (MIBF)--International Islamic University Malaysia, 2019.en_US
dc.description.physicaldescriptionxiii, 52 leaves : illustrations ; 30cm.en_US
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:IIBF Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t11100426841MorTallaLo_24.pdf24 pages file270.13 kBAdobe PDFView/Open
t11100426841MorTallaLo_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file565.7 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

26
checked on May 17, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.