Please use this identifier to cite or link to this item: http://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/10472
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنابلسي، مشعل بن محمدen_US
dc.contributor.authorNabulsi, Mish'al ibn Muhammaden_US
dc.date.accessioned2021-03-26T02:10:25Z-
dc.date.available2021-03-26T02:10:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://studentrepo.iium.edu.my/handle/123456789/10472-
dc.description.abstractThe present study is aimed at designing electronic language games in order to investigate the extent of its effectiveness in developing reading skills among year one primary school children in Al-Jouf, Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this, the researcher used quasi-experimental approach, and chose a group of primary school children consisting of 60, divided into two equal groups: experimental group and control group consisting of 30 children each. The contents of the course, "My Beautiful Language" of unit five "My Games and My Hobbies" were analyzed to determine the list of reading skills (auditory discrimination, visual discrimination, oral discrimination and perception). Additionally electronic language games were designed according to suitable prototypes of electronic games in order to develop the reading skills of the first grade children. Note cards and achievement test on reading skills were also developed, and followed by the experiment, which utilized the application tool, and data analysis. The results of this study show that the first grade students were positively affected by the use of electronic language games in developing reading skills (auditory discrimination, visual discrimination, oral discrimination and perception). As the implication of the study, the researcher recommends the development and the design of electronic language games for all units in the course, "My Beautiful Language" and for the other different grades at school.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherKuala Lumpur : Kulliyyah of Education, International Islamic University Malaysia, 2017en_US
dc.subject.lcshReading games -- Interactive multimediaen_US
dc.subject.lcshElectronic games -- Language -- Study and teaching (Primary) -- Saudi Arabiaen_US
dc.subject.lcshReading -- Ability testing -- Saudi Arabiaen_US
dc.subject.lcshDevelopmental reading (Primary) -- Saudi Arabiaen_US
dc.titleتصميم ألعاب إلكترونية لغوية ومدى فاعليتها في تنمية مهارات القراءة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي في مدينة الجوف بالمملكة العربية السعوديةen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.description.identityt11100354230Mish'alIbnMuhammadNabalusien_US
dc.description.identifierThesis : Tasmim al-'ab iliktruniyat lughawiyah wa mada fa 'alaytuha fi tanmiyah maharat al-qira'ah lada talamidh al-saf al-ibtida'i fi Madinah al-jawf bi al-mamlakat al-Arabiyah al-Sa'udiyah /by Mish'al Ibn Muhammad Nabalusien_US
dc.title.titletransliteratedTasmim al-'ab iliktruniyat lughawiyah wa mada fa 'alaytuha fi tanmiyah maharat al-qira'ah lada talamidh al-saf al-ibtida'i fi Madinah al-jawf bi al-mamlakat al-Arabiyah al-Sa'udiyahen_US
dc.description.kulliyahKulliyyah of Educationen_US
dc.description.programmeDoctor of Philosophy in Educationen_US
dc.description.abstractarabicتهدف هذه الدراسة إلى تصميم ألعاب إلكترونية لغوية والتحقق من مدى فاعليتها في تنمية مهارات القراءة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي في مدينة الجوف بالمملكة العربية السعودية، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، واختار مجموعة من تلاميذ الصف الأول الابتدائي قوامها (60) تلميذاً، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، مجموعة تجريبية وأخرى ضابطة، وتتكون كل مجموعة من (30) تلميذاً، بالإضافة إلى تحليل محتوى مقرر لغتي الجميلة، الفصل الخامس (ألعابي وهوياتي)، لتحديد قائمة مهارات القراءة (التمييز السمعي، التمييز البصري، الإدراك، التمييز الشفهي) التي يمكن تنميتها لدى تلاميذ العينة المستهدفة، وبعد تحديد قائمة مهارات القراءة قام الباحث بتصميم ألعاب إلكترونية لغوية وفق أحد نماذج تصميم الألعاب الإلكترونية المناسبة، بهدف تنمية مهارات القراءة لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي، وبناء بطاقة للملاحظة، وإعداد اختبار تحصيلي في ضوء المهارات المراد تنميتها، وإجراء التجربة، وتطبيق الأدوات، وتحليل البيانات، حيث تبين بعد تحليل النتائج فعالية استراتيجية الألعاب الإلكترونية اللغوية في تنمية مهارات القراءة (التمييز السمعي، التمييز البصري، الإدراك، التمييز الشفهي) لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي، وفي ضوء ما سبق من نتائج أوصى الباحث بالاهتمام بتطوير وتصميم وإنتاج الألعاب الإلكترونية اللغوية لجميع وحدات مقرر كتاب لغتي الجميلة ولجميع المراحل الدراسية المختلفة.en_US
dc.description.callnumbert LB 1525.55 N11T 2017en_US
dc.description.notesThesis (Ph.D)--International Islamic University Malaysia, 2017.en_US
dc.description.physicaldescription[xvi] , 275 leaves : illustrations ; 30cm.en_US
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1ar-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:KOED Thesis
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
t11100354230Mish'alIbnMuhammadNabalusi_24.pdf24 pages file281.22 kBAdobe PDFView/Open
t11100354230Mish'alIbnMuhammadNabalusi_SEC.pdf
  Restricted Access
Full text secured file1.75 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

18
checked on May 17, 2021

Download(s)

28
checked on May 17, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in this repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. Please give due acknowledgement and credits to the original authors and IIUM where applicable. No items shall be used for commercialization purposes except with written consent from the author.